Der var fuld blus under ’Danmarks Største Køkkenfest’ på Roskilde Festival 2018. Mere end 3700 unge betalte 65 kroner for en køkkentur i teltet.
Det var syvende gang, at FoodJam kørte på Roskilde Festival. Igennem årene har omkring 19.700 unge deltaget i det aktive folkekøkken, hvor man frit vælger fra en stor råvarebuffet med sæsonbestemte økogrøntsager, krydderurter, muslinger og hele fisk, man selv fileterer.
I år var der desuden såkaldte masterclasses, hvor man kunne nørde med mere krævende råvarer som blæksprutter, krabber og vilde svampe.
Der er aldrig opskrifter på FoodJam – i stedet ’jammer’ man sig frem til måltidet i samarbejde med de unge kulinariske vejledere, som man får med i køkkensessionen.
”FoodJam handler om at få en fornemmelse for råvarer og give fif til tilberedningsmetoder,” forklarer Judith Kyst, direktør for Madkulturen, der står bag FoodJam i samarbejde med Coop, Änglamark og Roskilde Festival.
De unge er dem, der bruger mest forarbejdet mad i køkkenet, viser tal fra Madkulturens Madindeks.
”Når du ikke kan håndtere klassiske råvarer, så udliciterer du populært sagt din sundhed til andre,” siger Judith Kyst.
Lærer at rense porrer
Men to evalueringer af FoodJam fra 2017 og 2015 viser, at de unge, som gæster FoodJam, tager læringen til sig og bruger den aktivt i eget køkken. Særligt muslinger, fisk, fennikel og krydderurter er store råvarehit, og filetering af fisk, tilberedning af muslinger og kunsten at kunne rense og snitte grøntsager er de unge glade for.
”Vi brugte rabarber. Det har vi ikke prøvet før. Og soya på champignon. Det var også nyt”, siger de to begejstrede FoodJam deltagere, Rebecca Hvidt og Anaïs Kjergaard på 20 år, imens de instagrammer deres måltid.
”Men det bedste ved FoodJam er nok, at det er ordentlig mad – og at vi laver det sammen”, siger de.
FoodJam er blevet til i samarbejde med Coop, Änglamark og Roskilde Festival, og der udelukkende økologiske råvarer, hvor mange er lokalt producerede.
”Vi er med, fordi vi gerne vil udfordre de unge til at prøve nye råvarer og nye smage”, siger Pia Niemann, der er marketingdirektør i Coop. Hun understreger, at Coop ser mad-nysgerrighed som et modsvar til trenden, der går mod færre minutter i køkkenet og flere præfabrikerede varer.