For 7. gang åbner FoodJam teltet op for Danmarks største køkkenfest på Roskilde Festival.
I modsætning til andre madboder på festivalen, så vælger man selv råvarer og går derefter i køkkenet – uden opskrifter, men med hjælp fra en ung kulinarisk vejleder og egne smagsløg.
Målet er at give de næste generationer lyst til at lave mad fra bunden, forklarer Judith Kyst, der er direktør i Madkulturen, der sammen med Coop, Änglamark og Roskilde Festival står bag FoodJam.
”Hvis du ikke kan lave mad selv, så udliciterer du populært sagt din sundhed til andre. Derfor handler FoodJam om én ting: at give de unge lyst på at gå i køkkenet og lave mad fra bunden”, siger Judith Kyst.
En undersøgelse blandt FoodJams deltagere viste netop, at deltagerne satte stor pris på fx at lære at filetere fisk og skære grøntsager. Af samme årsag er Coop partner i FoodJam.
”Vi vil gerne give vores kunder lyst til at spise endnu mere varieret, men det kræver jo, at man ved, hvordan man bruger en fennikel eller en blåmusling. Det ville jo være smukt, hvis den næste generation kan flere end de ti retter, som danskerne tilbereder igen og igen”, siger Pia Niemann, der er marketingdirektør i Coop.
Tilsmagning a la Claus Holm
Traditionen tro vil den økologiske råvarebuffet bugne af frugt, grønt, krydderurter og hele fisk.
I år vil der desuden være masser af skaldyr og friske blæksprutter på buffeten i de såkaldte ’masterclasses’ hver eftermiddag, hvor man går i dybden med mere ukendte råvarer.
Mandag kl. 14 vil kokken Claus Holm lede en såkaldt ’tilsmagningsbattle’. Her dyster tre hold i kategorierne: ’FoodJams bedste clubsandwich med krabbe’, ’FoodJams bedste blåmuslinger – havets skattekiste’ og ikke mindst ’FoodJams bedste blæksprutte – snacksticks, ringe, fyldt blæksprutte’.
FoodJam bruger udelukkende økologiske og så vidt muligt lokale råvarer leveret af Coop. I alt har mere end 16.000 unge været med til køkkenfesten siden begyndelsen.
Hvis du vil med til FoodJam, så ring på 20733135