Næste generation

Interesse for mad gør børn og unge til madkyndige mennesker og kompetente forbrugere, der tager stilling til den mad, de spiser.

Madkulturen vil gerne styrke fremtidens forbrugeres færdigheder og forståelse inden for mad og madlavning samt skabe fokus på en sundere og mere bæredygtig fremtid. 

Siden sin start i 2011 har Madkulturen derfor arbejdet med børn og unge i skolen og SFO’en, i foreninger og på festivaler og andre steder, hvor ungelivet udspiller sig.  

Skolen skal styrke elevernes madkompetencer

skolen arbejder vi for at styrke madkundskabsfaget og elevernes maddannelse. Skolen har nemlig en afgørende rolle for børnenes madkompetencer. 

Vi udvikler undervisningsmateriale til madkundskab og tværfaglige forløb og udbyder kurser til de lærere, der underviser i madkundskab. Derudover arbejder vi for at styrke skolernes og SFO’ernes madtilbud kulinarisk såvel som sundhedsmæssigt.  

Foreninger kan gøre mere end blot at bespise deres medlemmer

foreningslivet arbejder vi for at gøre bespisning til en involverende madaktivitet. Der serveres og spises mad i rigtig mange sammenhænge, men ofte er det noget, som nogle få frivillige tager sig af, så fodboldspillerne og spejderne kan dyrke den interesse, de har til fælles. 

Vi udbyder kurser til frivillige voksne og klæder dem på til at involvere børn og unge i madlavningen 

Unge har brug for maddannelse 

Fra unge går ud af folkeskolen, til de flytter hjemmefra, har de typisk ingen madrelateret undervisning. Første berøring med nogen form for vejledning er sundhedsplejerskens besøg i forbindelse med førstefødte barn. 

Vi insisterer derfor på at udvikle indsatser, som styrker de unges maddannelse og dermed livsduelighed  

Projekter med børn og unge

Vores indsatsområder