Madkamp – for et styrket madkundskab

Om Madkamp

Madkamp kæmper for at styrke madkundskabsfagets position på skoleskemaet i grundskolen. Madkundskab, der bringer hoved, hænder og sanser i spil. Madkundskab, der giver rum for forskellighed og mangfoldighed, bygger bro mellem skole, hjem og samfund og sætter børn bedre i stand til at træffe begrundede valg i forhold til fødevarer og livsstil generelt.

Vi er netop i gang med at udvikle et nyt kompetenceoverbygningsforløb til Madkamp, som du kan læse mere om her.

Årets tema 2021/22

Et år er gået, siden Madkamp erklærede Krig i Køkkenet med fokus på historiske krigs- og krisetider, der har haft betydning for vores madkultur. Undervisningen i grundskolen blev dog ikke forskånet af Covid-19 pandemien, der prægede skoleåret med hjemsendelser og nødundervisning, hvorfor mange madkundskabslærere ikke har haft mulighed for at arbejde med Krig i Køkkenet. Og det er synd! Krig i Køkkenet indeholder nemlig en masse guldkorn, der fortjener deres ”time to shine”. Derfor får det endnu et leveår suppleret med et særligt tillægstema, der stiller skarpt på 2. Verdenskrig.

I år er tillægstemaet således Fortiden i fremtidens mad med fokus på maden under 2. Verdenskrig, rationering og tråden til de aktuelle officielle kostråd med fokus på sundhed og klima. Tillægstemaet viser, hvorfor og hvordan du kan arbejde med bl.a. planterig mad som en del af din madkundskabsundervisning – med relation til både datiden og nutiden. Derudover skal eleverne udvikle deres egne retter – inspireret af krigs- og krisetiders opfindsomhed, men med udgangspunkt i nutidens samfundskriser.

Madkamps opbygning

Madkamp udvikler undervisningsmateriale, udbyder regionale lærerkurser og madkundskabsfestivaler samt afholder DM i Madkundskab.

For første gang blev årets Madkamp-forløb skudt i gang med Madkundskabens dag.

Herunder kan du læse mere om forløbets enkelte dele, finde tilmeldingslinks og hente årets materiale ↓

Glæd dig til Madkundskabens Dag 2022!

Madkundskabens dag  byder på en række forskellige madfaglige aktiviteter, hvor hoved, hænder og sanser bringes i spil. Hver madfaglige aktivitet tager udgangspunkt i et særligt færdigheds- eller vidensområde inden for madkundskab, der bringes til live med afsæt i involverende og kreative aspekter, som på forskellige måder kan aktivere eleverne. De får bl.a. mulighed for at beskæftige sig med madens æstetik, måltidskultur, bæredygtighed, miljø samt smag og tilsmagning.

I 2021 stod  nogle af Danmarks skarpeste madformidlere sammen med undervisere og studerende fra landets professionshøjskoler bag Madkundskabens Dag. Eleverne kunne blandt andet glæde sig til sjove og lærerige madoplevelser med konditor Mette Blomsterberg og michelin-kokken Thomas Herman, ligesom de også fik mulighed for at dykke ned i køkkenet i krigs- og krisetider, smagens forunderlige verden og vild mad.

Formålet med Madkundskabens Dag er at fejre madkundskabsfaget og demonstrere fagets potentialer, bredde og vigtighed i grundskolen. Dagen skal inspirere til nye måder at arbejde med faget på og dermed være med til at udvikle og styrke madkundskabsfagets position på skoleskemaet.

Hold dig opdateret om Madkundskabens Dag 2022 HER.

Vision

Madkamps vision er:

  • At alle der underviser i madkundskab, skal være uddannede til det.
  • Undervisning i madkundskab fra 4.-9. klasse.

fdag

safWF

fdag

Metode

Madkamps fagdidaktiske tilgang er:

  • innovativ
  • eksperimenterende
  • medbestemmende

En tilgang som motiverer skoleelever til at interessere sig for, og dyrke glæden ved, mad og måltider.

fdag

fdag

Resultater

Madkamp har siden 2012:

  • Udviklet otte unikke undervisningsmaterialer.
  • Givet mere end 1.281 lærere et kompetenceløft.
  • Gavnet mere end 25.740 elever gennem Madkamps undervisningsforløb.
  • Bidraget til, at madkundskab har opnået prøvefagsstatus.

Kontakt

Rasmus Dalsgaard

Programleder