Hver dag sikrer mere end 50 skolehjem fordelt over hele landet kost og logi til de mange erhvervsskoleelever, som har mere end fem kvarters transport til deres uddannelse og derfor bor på det tilhørende skolehjem.
Skolehjemmene huser elever fra vidt forskellige uddannelser, lige fra aspirerende konditorer og tømrere til kommende guldsmede og SOSU-assistenter.
Trods elevernes forskellige faglige interesser vil de fleste unge formentlig kunne finde fælles fodslag i, at der for enden af en lang skoledag gerne må være et par gode kammerater og et lækkert måltid mad.
Måltidet som social løftestang
Netop disse fællesnævnere vil Madkulturen nu bruge som afsæt for et projekt, hvor madklubber skal spille en central rolle i en indsats for at styrke fællesskabet og øge trivslen blandt erhvervsskoleeleverne:
“Et godt måltid handler ikke bare om at blive mæt. Det er også et socialt samlingspunkt, der skaber fællesskab om maden, både før, under og efter måltidet. Derfor er det oplagt at bruge måltidet som en social løftestang til at øge trivslen på skolehjemmene, hvor mange unge netop bor langt væk fra familien og vennerne derhjemme,” fortæller Judith Kyst, direktør i Madkulturen.
For Nordea-fonden, som er projektets bidragsyder, er det et erklæret fokusområde at fremme trivslen og forebygge frafald på erhvervsuddannelserne ved at forbedre studiemiljøet:
“Et aktivt og socialt studiemiljø er et afgørende led i at få flere unge til både at vælge en erhvervsuddannelsen og gennemføre den. Derfor ser vi et stort potentiale i madklubberne som et socialt mødested, hvor eleverne kan være en del af et fællesskab omkring maden og knytte tætte relationer på tværs fagene,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden.
Pilotprojekt på fire erhvervsskoler
Indsatsen er i første omgang udformet som et pilotprojekt på skolehjemmene tilknyttet Center for Erhvervsrettede uddannelser Lolland Falster i Nykøbing Falster, Erhvervsskolerne i Aars, TECHCollege i Aalborg og Zealand Business College i Roskilde.
Madklubberne på de fire skolehjem skal forvandle den trivielle kantineoplevelse til et socialt højdepunkt for både eleverne og personalet. Derfor skal de unge heller ikke forvente blot at få maden serveret; de skal derimod involveres i alt lige fra madlavning til borddækning.
Det er skolehjemmenes personale, som skal motivere og inspirere eleverne til at engagere sig i madklubberne. En central del af projektet er derfor et uddannelsesforløb, der klæder personalet på til at få de unge med i køkkenet.