København og Danmark på den gastronomiske verdenskort
Noma kåres til verdens bedste restaurant
Det fejrer vi ved at kigge tilbage på madkulturen de sidste 10 år og formulere ambitioner for den danske madkultur de næste 10 år, baseret på det vi ved om madkulturen i dag.
unge mangle evnen til at lave mad selv, når de flytter hjemmefra, hvis ikke der sker en ændring.
at alle børn og unge i 2030 kan lave et sundt og bæredygtigt måltid fra bunden.
aftensmåltider stadig indeholde kød, og kun hvert 6. aftensmåltid indeholde bælgfrugter, hvis ikke der sker en ændring.
at halvdelen af danskerne i 2030 er i stand til at tilvælge det klimavenlige aftensmåltid.
af danskerne føle sig ekskluderede fra fællesskabet, hvis ikke der sker en ændring.
at alle i Danmark i 2030 har adgang til sunde og sociale måltidsfællesskaber.
Mad er det, vi putter i munden, når vi er sultne. Det er det, vi sætter på bordet, når vi skal hygge os. Når vi skal feste. Når vi skal dele. Og når vi skal være alene.
Mad er både noget, der binder os sammen og noget, der deler os. Fx på spørgsmål om økologi, kød, take-away, mad fra bunden, klimaskam og om man må spise foran TV’et. Derfor er mad aldrig bare mad. Mad er kultur. Madkultur.
Ser vi på mange af de store samfundsudfordringer, vi står med i dag – klima, livsstilssygdomme, ensomhed – kan vores madkultur enten være en del af løsningen eller en del af problemet. Vi løser det ikke med madkultur alene. Men vi løser det ikke uden.
Derfor kræver et stærkt samfund en stærk madkultur.
Gennem de sidste 10 år har vi sammen med vores partnere arbejdet for at styrke den danske madkultur. Det har vi gjort gennem projekter og indsatser, som har ramt danskere på tværs af målgrupper. I løbet af de sidste 10 år er der sket meget med vores madkultur. Men arbejdet er langt fra slut! Fra Madkulturens undersøgelser ved vi blandt andet, at
Derfor er de næste 10 år afgørende for, at vi får flere danskere til at interessere sig for maden og måltidet, hvis vi skal lykkes med at indfri det store potentiale, vores madkultur har for folkesundheden, for klimaet og for samfundet. Og heldigvis kan der på10 år ske mange forskellige ting.
Noma kåres til verdens bedste restaurant
Første kogebog med ny nordisk hverdagsmad udgives
Den Store Bagedyst sendes for første gang
Avocado-toast begynder at trende for første gang på Instagram
Copenhagen Street Food slår dørene op for første gang
Discountsupermarkeder opruster på det danske marked
Udbud og salg af færdigretter stiger markant
McDonalds lancerer vegetarburger
En ny type luksusbagere åbner i København
EAT Lancet rapport udgives og det meldes ud, at de officielle kostråd skal suppleres med klimahensyn
Under corona-nedlukningen får vi bragt mad, måltidskasser og take away ud som aldrig før
I anledning af Madkulturens 10-års jubilæum har vi i løbet af året afholdt en række webinarer, som stiller skarpt på alt fra madspild til bæredygtigt forbrug.
Kommunikations- og presseansvarlig