Madtanken 2025

Styrk forbruget og produktionen af dansk frugt og grønt

Dansk frugt og grønt er under voldsomt pres

Madkulturen har samlet 32 stærke aktører fra hele værdikæden for at få mere dansk frugt og grønt på tallerkenen.

Madkulturens analyserapport fra 2025 viser nemlig, at frugt og grønt har nemlig en birolle i madkulturen i Danmark, mens kødet som regel indtager rampelyset. Vi spiser langt fra de anbefalede seks om dagen – og for hver fire grøntsager på tallerkenen er kun én produceret herhjemme. Et stort flertal af forbrugerne foretrækker ellers at købe dansk frem for importeret grønt.

Samtidig synes ni ud af ti, at det er vigtigt, at vi dyrker grønt i Danmark, fordi det indeholder færre pesticider, har en lavere klimabelastning fra transport, skaber arbejdspladser og sikrer forsyningen af mad, hvis importen en dag skulle svigte.

Alligevel er de danske råvarer langt fra sikret en plads i indkøbskurven, hvilket skyldes både vaner og pris. Godt nok er to tredjedele af forbrugerne klar til at betale lidt mere for danske varer, men det er ikke altid nok.

Forbrugerne kan ikke løse det alene

Andre af de væsentlige årsager til den lave andel af dansk frugt og grønt i indkøbskurven skal findes hos detailhandlen og producenterne. Annoncer for frugt og grønt udgør fx kun en tyvendedel af annoncerne for fødevarer i detailkædernes tilbudsaviser, og i ydersæsonerne udgør dansk grønt kun en lille del af dette.

Og de danske producenter er i hård konkurrence med gartnerier i bl.a. Polen, hvor lønniveauet er meget lavere. Det kan ses på bundlinjen hos danske gartnere. Mange har svært ved at finansiere nye investeringer i fx drivhuse, og ny teknologi, hvilket gør det endnu sværere at klare sig i konkurrencen. Der er med andre ord udfordringer i alle led af værdikæden.

Madtanken mødes flere gange i løbet af 2025 for at drøfte løsninger og handlinger for at styrke forbruget og produktionen af dansk frugt og grønt.

Madtankens medlemmer

Anders René Jensen, indkøbs- og marketingdirektør, Rema 1000

Claus Bech, direktør, Bejo Nordic

Claus Krogh, head of Corporate Affairs, Lidl

Claus Meyer, kok og gastronomisk entreprenør

Dorrit Andersen, ejer, Root Consult/Axel Månsson

Eva Tingkær, vicedirektør, Diabetesforeningen

Flemming Nør-Pedersen, viceadm. direktør, Landbrug & Fødevarer

Henning Otte Hansen, seniorrådgiver, IFRO

Henrik Vinther Olesen, VP – kommunikation, bæredygtighed og PA, Salling Group

Jacob Brejnholt Jacobsen, medejer, Torup Bakkegård

Jakob Lave, branchedirektør DI Fødevarer, Dansk Industri

Jens Nannerup, direktør, GASA Odense

John Wagner, professionelt bestyrelsesmedlem og politisk kommentator

Kristian Palmberg, direktør, Cater Grønt

Louise Køster, medstifter, Levedygtigt Landbrug

Mads Ulrik Pedersen, CEO, Nordic Greens Bellinge A/S

Michael Allerup Nielsen, næstformand, Kost og Ernæringsforbundet

Michael Kongstad, næstformand, Dansk Gartneri

Pernille Skipper, bestyrelsesformand, Coop a.m.b.a.

Rasmus Willig, medstifter og forperson, Andelsgaarde

Rasmus Prehn, administrerende direktør, Økologisk Landsforening

Richo Boss, kædedirektør/CEO, Meny

Rune-Christoffer Dragsdahl, generalsekretær, Dansk Vegetarisk Forening

Sandra Villumsen, medstifter, Regenerativt Jordbrug

Signe Wenneberg, klimajournalist

Svend Brodersen, slotsejer, Gram Slot

Søren Ejlersen, kok og iværksætter

Trine Fisker, direktør, Gl. Estrup Gartneri

Trine Krebs, grøn chef & fundraising, FOOD

Uffe Krogh Jepsen, adm. dir., Dangrow

Ulrich Christensen, strategisk indkøber, Hørkram

Winnie Grosbøll, direktør, Forbrugerrådet Tænk