Madtanken 2022/23
I 2022 har en samling af 24 eksperter og praktikere fra fødevare- og skoledanmark , fundet frem til helt konkrete løsninger, som skal løfte madens rolle i skolen – og dermed bidrage til en stærk madkultur i næste generation.
Børn og unge skal klædes på til at tage sig af sig selv, hinanden og kloden gennem maden. En stærk madkultur kommer ikke af sig selv, og mange familier er i praksis ved at afvikle kulturen for hjemmelavet mad. Grundskolen udgør derfor en vigtig arena for næste generations maddannelse.
Nogle skoler gør allerede en stor indsats, men over en bred kam lader madens rolle i skolen meget tilbage at ønske. Adgangen til god skolemad er sporadisk. Lærerne i madkundskab efterlyser tid, uddannelse og midler til undervisningen. Der mangler madfaglig inspiration fra omverdenen. Og langt fra alle skoler har en politik for gode spisepauser.
Alt det vil Madtankens 24 engagerede medlemmer lave om på – i Madtanker #3 bliver du klogere på hvordan.
Alle skoler skal have
en skolemadsordning,
der sikrer sunde og
gode fælles måltider.
Alle skoler skal sætte
tid af til spisepauser,
der giver sammenhold
og trivsel.
Alle skoler skal
have obligatorisk
madkundskab fra
1.-9. klasse i lighed
med idræt.
Alle skoler skal tilbyde
madpraktik, der kan
inspirere til en karriere
i fødevareerhvervene
Et stærkt samfund kræver en stærk madkultur i skolen. Men hvordan skaber vi den?
Det er Madtanken kommet med fire anbefalinger til, som de dykker ned i i denne podcastserie.
Følg med hver tirsdag, hvor det nyeste afsnit af podcasten udgives.
3 ud af 4 børn i Danmark er sultne i løbet af en skoledag. Det går ud over koncentration og indlæring. God skolemad til alle er en løsning, som både forældre, lærere og elever ønsker sig. Erfaringer fra Sverige viser, at børn, som får skolemad, uddanner sig længere, får højere livsindkomst og bliver 1 cm højere.
Derfor bør alle skoler i Danmark have en skolemadsordning.
94% af alle danskere mener, at maddannelse er vigtig for vores børn. Men kun hver tiende familie har børnene med i køkkenet. Resultatet er, at tre fjerdele af unge under 25 år ’mangler overskud’ til at lave mad. For at vende den udvikling skal vi give alle børn en stærk maddannelse med fra deres ti år i skolen.
Derfor bør alle skoler i Danmark bør have obligatorisk madkundskab fra 1.-.9. klasse – ligesom idræt.
Det står sløjt til med madens plads i de danske skoler. Både madundervisningen og måltiderne i skolen kalder på en alvorlig opprioritering.
For hvordan skal næste generation uddannes med sunde madvaner og være i stand til at træffe bæredygtige forbrugsvalg, når madundervisningen og spisepauserne gang på gang må vige for andre aktiviteter og prioriteter i de danske skoler?
Den brændende platform fremgår tydeligt af Madkulturens undersøgelse fra foråret 2022 af madkundskab i grundskolen. Den viser et stort behov for mere tid, bedre efteruddannelse og flere penge til undervisningen i madkundskab, hvor undervisningen mange steder slet ikke lever op til de store ambitioner, der er for faget.
Madtanken 2022/23 tæller i alt 24 nøglepersoner, der på hver deres måde arbejder for og med madens rolle i skolen. Der er repræsentation af blandt andet lærere, professionsskoler, forskere, kokke, influencers, sociale fonde og branchefolk, som alle kan bidrage til at belyse helheden af madens rolle som en løsning i skolen og for vores samfund.
Madtanken mødes flere gange i løbet af året for at finde frem til helt konkrete løsninger, der skal løfte madkulturen i skolen – og dermed bidrage til en stærk madkultur i næste generation.
Anders René Jensen, Indkøbsdirektør, Rema 1000
Anne Birgitte Agger, Direktør, Hotel- og Restaurantskolen
Anthony Aconis, Designdirektør, Fireball
Arne Astrup, Senior Vice President, Novo Nordisk Fonden
Cathrine Brandt, Influencer og pba i ernæring og sundhed
Christian Svane, Madkundskabsrådgiver, Folkeskolen
Emma Martiny, Influencer og kogebogsforfatter
Karen Wistoft, Professor i madkundskab ved DPU, Aarhus Universitet
Leif Nielsen, Branchedirektør, DI Fødevarer
Lisbet Funch, Pædagogisk afdelingsleder, Gasværkvejens Skole
Louisa Lorang, Kok og opskriftsudvikler
Louise Køster, Forperson, Økologisk Landsforening
Majbritt Pless, Madkundskabslektor, Læreruddannelsen Odense
Mathias Skovmand-Larsen, Adjunkt i madkundskab, UCC
Mercan-Ellen Nielsen, Afdelingschef, Kost og Ernæringsforbundet
Mie Reihs Hegnar, Stifter, Madfærd
Rasmus Munk, køkkenchef og medejer, Alchemist
Sandra Willumsen, Jordbrugsiværksætter, Farendløse Mosteri
Sanne Vinther, Direktør, Arla Fonden
Thomas Roland, CSR-chef, COOP Danmark
Timm Vladimir, Kok og madskoleejer, Vladimirs Køkken
Tomas Nagel, Madkundskabslærer, Tølløse Skole
Trine Hahnemann, Kok og madskribent, Hahnemanns Køkken
Trine Krebs, Grøn chef, Food Organisation of Denmark