Projektnavn:
Generation Food Award
Med en række priser hylder Generation Food Award de lokale ildsjæle og initiativer, der styrker børn- og unges madvaner og maddannelse.
Partnere: Arla
Økonomi: Arla
Projektperiode: 2020-2021
Generation Food Award er et velgørende awardshow fra Arla, hvor der overrækkes priser til de lokale ildsjæle, der står bag madinitiativer, som hver dag er med til at forme den næste generations gode og sunde madvaner. Formålet er at hylde landets ildsjæle og indsamle penge til Arla Fondens MADlejr for at få endnu flere børn på MADlejrskoler rundt omkring i Danmark.
Generation Food Award indeholder forskellige priser fra år til år, der tildeles de ildsjæle og initiativer inden for de forskellige arenaer, som børn og unge færdes i.
Priserne uddeles ved en storslået, stemningsfuld festaften for og med de nominerede madsjæle og de børn og unge, som de gør en forskel for.
Om priserne
I 2020 blev følgende syv priser uddelt:
Mini Food Hero
Årets bedste i daginstitutioner. Awarden blev sponsoreret af Fireball.
School Food Hero
Årets bedste for madkundskab i folkeskolen. Awarden blev sponsoreret af Madkulturen.
Youth Food Hero
Årets bedste inden for erhvervsuddannelser. Awarden blev sponsoreret af Danish Crown.
Digital Food Hero
Årets bedste digitale initiativ. Awarden blev sponsoreret af DI Fødevarer.
Food Skills Hero
Årets bedste inden for fødevarehåndværk. Awarden blev sponsoreret af Danske Slagtermestre.
Social Food Hero
Årets bedste i foreningsog fritidslivet. Awarden blev sponsoreret af Føtex.
Årets Madsjæl
Årets bedste lokale rollemodel. Awarden blev sponsoreret af Arla.
I 2021 blev følgende 10 priser uddelt:
Årets Råvarehelt
Awarden blev sponsoreret af Danish Crown.
Årets madformidler
Awarden blev sponsoreret af Bitz
Årets madsjæl i forenings- og fritidslivet
Awarden blev sponsoreret af føtex
Årets grønne madsjæl
Awarden blev sponsoreret af Earth Control
Årets madsjæl i folkeskolen
Awarden blev sponsoreret af Madkulturen
Årets smagsløg
Awarden blev sponsoreret af Santa Maria
Årets fødevarehåndværker – i slagterfaget
Awarden blev sponsoreret af Danske Slagtermestre
Årets forbillede for børn- og unges madvaner
Awarden blev sponsoreret af Dansk Industri
Årets lokale ansvarstager – i butik
Awarden blev sponsoreret af Madkulturen
Årets madsjæl i folkeskolen
Awarden blev sponsoreret af De Samvirkende Købmænd
Årets Madsjæl 2021
Awarden blev sponsoreret af Arla
Madkulturens rolle
Madkulturen har gennem hele processen været tæt sparringsparter med Arla – fra konceptudvikling til eksekvering.
Madkulturen har i den forbindelse både ageret projektleder og videnspartner med henblik på at brede Generation Food Awards relevans ud overfor hele fødevaredanmark.
Madkulturen står desuden for afvikling af selve awardshowet.