Projektnavn:
Sinatur Hoteller
Sinatur er en hotelkæde, der har bæredygtighed i sin DNA. Hotellerne arbejder for at blive CO2-positive, og her spiller køkkener og restauranter en stor rolle. Madkulturen hjælper Sinatur til endnu mere bæredygtige fødevareindkøb, uden at det går ud over den gastronomiske kvalitet.
Partnere: Sinatur Hotel & Konference
Projektperiode: 2022-2023
Bæredygtighed har mange former – det kan både handle om CO2-udledning, miljøpåvirkning og sociale forhold. På alle disse områder ønsker Sinatur at være ikke bare en af de bedste hotelkæder i verden, men også en af de bedste for verden.
Indkøb af råvarer til hotellernes køkkener og restauranter fylder en stor del af hotellernes samlede CO2-aftryk. Det ønsker Sinatur at nedbringe for at komme tættere på sit mål om at blive CO2-positive. For at få det til lykkes kortlægger Madkulturen hotellernes indkøb af råvarer og rådgiver på den baggrund hotellernes køkkener til, hvordan de kan skrue på indkøbsvanerne.
Et lavere klimaftryk skal naturligvis ikke være på bekostning af den gode restaurantoplevelse og høje gastronomiske niveau på hotellerne. Derfor bygger rådgivningen bl.a. på grundige analyser af kundernes behov og ønsker, ligesom den også bliver til i tæt samspil med hotellernes gastronomiske medarbejdere.
Derudover har hotelkæden høje ambitioner i forhold til at købe certificerede og lokale råvarer, blive affaldsfri, tage ansvar for biodiversiteten og gøre sine gæster klogere på, hvordan de er med til at bidrage til en grønnere verden, når de vælger Sinatur. Alt dette hjælper Madkulturen også hotelkæden med at oversætte til en langsigtet strategi, der kan omsættes i praksis.