Projektnavn:
FoodJam
FoodJam på Roskilde Festival er Danmarks største køkkenfest. Den handler om at styrke de kommende generationers køkkenkompetencer og råvarekendskab samt give dem mod på at gå i køkkenet og lave mad fra bunden.
Partnere: Føtex, Naturmælk og Fonden Roskilde Festival
Økonomi: Projektet var tidligere støttet af SuperBrugsen, Kvickly, Änglamark og Roskilde Festival og drives nu videre i et samarbejde mellem Madkulturen, Fonden Roskilde Festival, Føtex og Naturmælk.
Projektperiode: 2012 - nu

Danmarks største køkkenfest, FoodJam er et aktivt folkekøkken, hvor unge selv tilbereder et måltid mad for 65 kr. Kulinariske vejledere introducerer den overdådige buffet med økologiske grønsager, krydderurter, frugt, blåmuslinger og hele friske fisk og guider de unge igennem tilberedningen.
Evnen til at lave sund, spændende mad af friske råvarer på et lavt budget sammen med andre unge er en erfaring, som de unge kan trække på resten af livet. Det er nemlig netop de unge, der bruger mest convenience i køkkenet og har de ringeste køkkenkompetencer.
Siden FoodJam blev afholdt første gang i 2012, har der været mere end 13.000 unge i forklædet. FoodJam er vokset fra et deltagerantal på 1.600 gæster i 2012 til nu at være tættere på 4.000 deltagere, hvilket kan være et udtryk for, at FoodJam bliver en større og mere integreret del af de unges festivaldeltagelse og -bevidsthed.
Madkulturens rolle
Madkulturen har udviklet FoodJam-konceptet og afprøvet det flere år i træk på Roskilde Festival med gode erfaringer.
På festivalen drives FoodJam-teltet af professionelle kokke og 120 kulinariske vejledere, som Madkulturen har klædt på ved at give dem et kulinarisk kørekort.
Erfaringer
De unge er svære at fange igennem klassiske kampagner, men en større evaluering af FoodJam i 2015 viser, at de unge tager læringen til sig og bruger den hjemme i eget køkkenet.
Særligt muslinger, fisk, fennikel og krydderurter viste sig at være det store råvarehit, og tilberedning af muslinger og kunsten at ordne grønsager var blandt de store kompetencehit, viste evalueringen.
FoodJam er desuden i høj grad en social aktivitet. Størstedelen af de unge, der i 2018 deltog i FoodJam sammen med andre, vurderer således, at de har fået mere lyst til at lave mad sammen med venner – også efter tre måneder.
Læs hele evalueringen af det seneste FoodJam her.