Projektnavn:
Mad og trivsel i heldagsskolen
Udviklingsprojekt, der skal styrke den sociale og faglige trivsel hos sårbare børn i heldagsskolen
Partnere: Munkekærskolen, Heldagsskolen Fuglsanggård, Kaløvigskolen og Svendborg Heldagsskole
Økonomi: Projektet er støttet af Ole Kirks fond
Projektperiode: 2021-22
Projektet ‘Mad og trivsel i heldagsskolen’ gennemføres i samarbejde med fire heldagsskoler. Eleverne i heldagsskolen er normaltbegavede elever med socio-emotionelle vanskeligheder. Formålet er at fremme elevernes faglige og sociale trivsel ved at give lærere og pædagoger kompetencer til at bruge mad- og måltidsaktiviteter målrettet i trivselsarbejdet. Projektet udvikler og tester konkrete madaktiviteter, der kan fremme elevernes daglige trivsel i skolen, og arbejder med at integrere aktiviteterne i de involverede skolers hverdag. En central målsætning er at nå frem til et virksomt og fagligt funderet koncept, der på sigt vil kunne udrulles i alle landets heldagsskoler.
Madkulturens rolle
Madkulturen har udviklet projektet i samarbejde med to heldagsskoler og står for den overordnede projektstyring.
Som grundlag for indsatsen foretager Madkulturen i efteråret 2021 en undersøgelse på de fire skolehjem.
Undersøgelsen skal danne udgangspunkt for udviklingen af et idékatolog og samskabende udviklingsforløb med lærere, pædagoger og ledere fra to heldagsskoler.