Projektnavn:
Mad og trivsel i heldagsskolen
Madkulturen har sammen med fire heldagsskoler udviklet madaktiviteter, der skal styrke den sociale og faglige trivsel hos sårbare børn i heldagsskolen.
Partnere: Munkekærskolen, Heldagsskolen Fuglsanggård, Kaløvigskolen og Svendborg Heldagsskole
Økonomi: Projektet er støttet af Ole Kirks fond
Projektperiode: 2021-22
Projektet ‘Mad og trivsel i heldagsskolen’ blev genneført i samarbejde med fire heldagsskoler. Eleverne i heldagsskolen er normaltbegavede elever med socio-emotionelle vanskeligheder. Formålet var at fremme elevernes faglige og sociale trivsel ved at give lærere og pædagoger kompetencer til at bruge mad- og måltidsaktiviteter målrettet i trivselsarbejdet. Projektet udviklede og testede konkrete madaktiviteter, der kan fremme elevernes daglige trivsel i skolen, og arbejder med at integrere aktiviteterne i de involverede skolers hverdag. En central målsætning var at nå frem til et virksomt og fagligt funderet koncept, der på sigt kan udrulles i alle landets heldagsskoler.
Der er gennem projektet udviklet et inspirationsmateriale i samarbejde med de medvirkende skoler. Materialet er skræddersyet til hverdagen og eleverne i heldagsskolen, men kan også bruges som inspiration for andre dele af specialområdet, der ønsker at styrke trivslen via mad.
Materialet er frit tilgængeligt for alle her: Inspirationsmateriale – Mad og trivsel i heldagsskolen
Madkulturens rolle
’Mad og trivsel i heldagsskolen’ er et samskabende udviklingsprojekt, hvor Madkulturen i tæt samarbejde med to heldagsskoler udvikler og tester trivselsfremmende værktøjer og aktiviteter, så maden og måltidet i endnu højere grad kan bruges til at fremme den sociale og faglige trivsel hos heldagsskolens børn.