FoodJam ”on the go” er en videreudvikling af FoodJam på Roskilde Festival, hvor unge lærer andre unge at lave mad. I den udvidede version af FoodJam får deltagerne både opkvalificeret deres køkkenfærdigheder gennem et kulinarisk kørekort og kompetencer til at planlægge og afholde involverende madaktiviteter i forskellige ungemiljøer.
Formålet med projektet er at skabe læring og madmod blandt unge i alderen 18-24 år. Unge er nemlig dem, der bruger mest convenience i køkkenet og har de ringeste køkkenkompetencer.
Samtidig er de unge svære at nå gennem traditionelle sundhedsindsatser. De lytter mere til andre unge og bliver i højere grad inspireret og motiveret til adfærdsændringer, når det kommer fra jævnaldrende. Derfor er kernemetoden i FoodJam at lade et korps af unge madambassadører række ud til andre unge gennem involverende madaktiviteter.
Madambassadørerne skal alle afholde et event i deres egne miljøer – fra kollegier til sportsklubber – hvor de viser, at madlavning fra bunden med gode råvarer kan være en både nem og billig løsning på et godt og velsmagende måltid.
Madkulturens rolle
Madkulturen har udviklet ung til ung-metoden, som er kernen i FoodJam.
I FoodJam “on the go” er Madkulturen projektleder og afholder desuden de to kurser, som skal klæde de unge madambassadører på til selv at afholde involverende madaktiviteter. Det første kursus er et kulinarisk kørekort, mens det andet handler om eventplanlægning.
Derudover laver Madkulturen en SoMe-kampagne, der følger to af deltagerne på kurserne og til det event, de selv skal afholde som afslutning på projektet.