Flere nyheder


4. september 2020
Rema 1000 har indgået et samarbejde med Madkulturen om give støtte til projektet Madkamp med et fælles mål om at styrke madkundskabsfaget i de danske skoler.
Siden 2012 har organisationen Madkulturen, landets professionshøjskoler og en række madkundskabslærere arbejdet målrettet med en opkvalificering af madkundskabsfaget i grundskolen for at sikre bedre mad til den kommende generation.
Broccoli-bolsjer, popcorn-is og boller-i-karry-vafler er bare nogle af de kreative retter, eleverne selv har udviklet i skolekøkkenerne og præsenteret for et professionelt dommerpanel som en del af indsatsen Madkamp, der kæmper for et styrket madkundskabsfag i folkeskolen.
Indsatsen er flerstrenget og består blandt andet af et kursustilbud, der skal klæde madkundskabslærere på til at undervise eleverne i et særligt innovativt og eksperimenterende forløb, som siden kulminerer i et stort, årligt danmarksmesterskab i madkundskab. Indsatsen sker i et tæt, praksisnært samarbejde med læreruddannelsen med henblik på at løfte læreruddannelsen og alle studerendes udbytte.
Ny partner
Den nye partner, Rema 1000, ser det som en vigtig del af kædens samfundsengagement at bidrage til, at nye generationer af danskere kan vokse op og blive ansvarlige forbrugere:
”Kendskab til råvarers oprindelse og sæson er en forudsætning, hvis man skal øge sin madkundskab – og derudover er Danmark jo et landbrugsland, så alene af den grund er det væsentligt at styrke vores fælles viden om fødevarer. Derfor ser vi meget frem til at bakke op om madkundskabsfaget, som jo er med til at sikre, at vores basale færdigheder ikke går tabt,” fortæller Anders René Jensen, indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000.
Projektpartneren Madkulturen glæder sig over det nye samarbejde:
”I Madkamp arbejder vi målrettet for at styrke elevernes samarbejdsevner, selvstændighed og innovationskraft i køkkenet, så eleverne på sigt kan tage vare på fællesskaber, egen sundhed og tage kritisk stilling til eget forbrug. Vi ser i den forbindelse en oplagt synergi mellem projektet og Rema 1000’s samfundsmission”, fortæller Judith Kyst, direktør i Madkulturen.
Krig i køkkenet
I dette skoleår skal eleverne arbejde med maden, som den indgår i krigs- og krisetider. Temaet byder både på eksperimenter med feltrationer som under Napoleonskrigene og rationeringsmærker fra 2. Verdenskrig. Og så skal eleverne også lære om epidemiers historiske betydning for madkulturen, lige fra kogalskab til corona.
Læs meget mere om indsatsen, og find det frit tilgængelige undervisningsmateriale, her.