Smag dig frem – spis Danmark grønnere

Sammen spiser vi Danmark grønnere

Grøn appetit til landets børnefamilier 

En undersøgelse fra Madkulturen viser, at 67 % af landets børnefamilier vil gerne spise både sundere og grønnere. Men de efterspørger inspiration til en travl hverdag og 35 % synes det er svært at lave velsmagende mad uden kød.  

Derfor inviterer vi med Smag dig frem danske børnefamilier til at spise Danmark grønnere. Fødevarestyrelsen, Forbrugerrådet Tænk og Madkulturen er gået sammen med kommuner, dagligvarekæder og kantiner for bringe hele familien sammen om maden og vise, hvordan små grønne madvalg kan skabe en forandring for øjet og for maven, for sundheden og for fremtiden. 

67%

af landets børnefamilier vil gerne spise både sundere og grønnere.
Kilde: Madkulturen 

Sociale fællesskaber giver mod på nyt 

Jo oftere vi oplever grønne måltider og madaktiviteter sammen med mennesker vi holder af, jo større er chancen for, at vi ændrer vores vaner – også på lang sigt. Forskning viser nemlig en klar sammenhæng mellem gentagne, positive oplevelser og mod på nyt.

Madkulturen er programleder for Smag dig frem og i samarbejde med programmets partnere gennemfører vi en ambitiøs indsats på tværs af både dagligvarebutikker, kantiner samt i SFO’er, skoler, foreninger og boligområder i samarbejde med tre udvalgte kommuner. Det skal give børn og voksne inspiration og appetit til flere grøntsager – uanset hvilket hverdagsfællesskab, de er en del af.

Målet er at op mod 500.000 danske børnefamilier landet over får appetit på en sundere og mindre klimabelastende mad- og måltidskultur.

Vidste du at…

6 ud af 10

finder det vigtigt, at den mad, de spiser, er hjemmelavet.

6 ud af 10

mener at vi som samfund bør vende udviklingen væk fra flere færdigretter og take away.

9 ud af 10

finder det vigtigt for samfundet, at børn i Danmark lærer at lave mad.

9 ud af 10

med hjemmeboende børn under 18 finder det vigtigt, at familien lærer børnene at lave mad.

Kilde: Madkulturen

Levende laboratorier i tre særlige kommuner 

Madkulturen samarbejder med tre udvalgte kommuner i Danmark om særlige, dybdegående aktiviteter, nemlig Svendborg, Kolding og Slagelse

I kommunerne er der mange fællesskaber, institutioner  og foreninger, hvor det er oplagt at møde børnefamilierne med viden og inspiration til grøn madlavning.

Smag dig frem møder børnefamilierne i deres hverdagsfællesskaber 

For eksempel i skolens SFO, hvor børnene laver sjove sunde snacks efter skole. I supermarkedet, hvor sortiment, nudging og små hacks gør det nemmere at vælge grønt. I forældrenes kantine på arbejdet, hvor personalet får redskaber til at inspirere med grønne og sunde retter. På sociale medier, hvor indhold giver børnefamilierne konkrete idéer til handling derhjemme. I boligområderne, hvor hele familien tager på madkurser og lærer nye tricks sammen i køkkenet. Og i foreningerne, hvor frivillige får klædes på til at skabe involverende madaktiviteter, der styrker de lokale fællesskaber. 

Vi tester positive, sociale tippepunkter i praksis

Smag dig frem er et levende laboratorium, hvor vi følger programmets resultater tæt. Det sker i samarbejde med Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (IFRO) ved Københavns Universitet, som er valgt som virkningsevaluator på indsatsen. IFRO undersøger både målgruppens udbytte og hvordan indsatsen styrker forudsætningerne for en sundere og grønnere madkultur – herunder hvilke adfærdsændringer der rent faktisk sker i praksis.

Om indsatsen

Bag Smag dig frem står Fødevarestyrelsen, Forbrugerrådet Tænk og Madkulturen. Sideløbende sætter DR fokus på madkulturen i Danmark.  

Smag dig frem er støttet af Novo Nordisk Fonden med 28,9 millioner kroner og Nordea-fonden med 18,3 millioner kroner. 

Kontaktperson på projektet

Partnerskabet består af

Støttet af

3 skarpe til klimajournalisten: Nu er det alvor, så lad os lære af fortidens kriser

Signe Wenneberg er klimajournalist, foredragsholder, medlem af…
7. oktober 2025/af Charlotte Kristensen

Bred alliance klar til et historisk løft af dansk frugt og grønt

Gennem årtier er det gået ned ad bakke for både produktionen…
2. oktober 2025/af Charlotte Kristensen

Flere danskere vil reducere madspild

Madkulturens nye analyse Tal om madspild 2025 viser, at danskerne…
29. september 2025/af Louise Schiøtt

Nyt partnerskab skal få børn og unge til at bytte usunde drikkevarer ud med vand

3 ud af 4 børn og unge i Danmark drikker mere sodavand, saftevand…
1. september 2025/af Charlotte Kristensen

3 skarpe til borgmesteren: Kommunen kan bidrage til at ændre vores madvaner

Bo Hansen er borgmester i Svendborg, hvor børnefamilierne nu…
19. august 2025/af Malte

Tal om mad: Så meget betyder smagen for vores madvalg

Når vi skal vurdere kvaliteten af et måltid, er smagen den…
19. august 2025/af Malte

Grøn madlavning på rutinen: Hacks til familiens 10 faste retter

De fleste af os laver de samme omtrent 10 retter til aftensmad…
19. august 2025/af Malte

3 skarpe med Frej-direktøren: Unge kan og skal bane vejen

Marie-Louise Boisen Lendal er direktør i og medstifter af tænketanken…
3. juni 2025/af Malte

Tal om mad: Så mange unge er grønne madpionerer

Over en bred kam har unge lige så kødtunge madvaner som forældregenerationen…
3. juni 2025/af Malte

Nyt webinar: Mere dansk frugt og grønt

Dansk frugt og grønt har svære vilkår. Det ses på tallerkenen,…
6. maj 2025/af Simon Nyrup Madsen

Festdag for børns maddannelse: Østervangskolen blev danmarksmestre i madkundskab

Kartoflen er i dag blevet udforsket på alle ledder og kanter,…
30. april 2025/af Louise Schiøtt

3 skarpe til videnschefen: Derfor er det op ad bakke for dansk grønt

Hannibal Hoff er videnschef i Madkulturen, som har undersøgt…
22. april 2025/af Malte