FoodJam på Roskilde Festival har i årene 2012-2018 fået mere end 13.000 unge i forklædet på festivalen og fået adskillige unge til at kaste sig ud i nye råvarer og retter hjemme i deres egne køkkener.
På baggrund af de gode erfaringer fra festivalen forsøger Madkulturen nu med FoodJam “on-the-go” at gøre FoodJam til mere end et årligt festivalevent.
Uddannelse af unge madambassadører
Det sker ved at uddanne unge madambassadører, der kan holde deres egne events i de ungemiljøer, de færdes i til hverdag – fra kollegier til sportsklubber.
Uddannelsesforløbet er gratis for de unge at deltage i og består af to kurser, der tilsammen klæder dem på til at vejlede andre unge i sund og bæredygtig madlavning:
- Et kulinarisk kørekort, som styrker de unges køkkenfærdigheder og viden om sund og bæredygtig hverdagsmad
- Et eventkursus, som gør de unge i stand til selv at planlægge og afholde involverende madaktiviteter.
Som afslutning på projektet skal de unge selv afholde et event, hvor de viser, at madlavning fra bunden med gode råvarer kan være en både nem og billig løsning på et godt og velsmagende måltid.
Unge laver mindre mad
Madkulturens årlige befolkningsundersøgelse af danskernes mad- og måltidsvaner viser, at unge er nogle af dem, der laver allermindst mad selv, og at mange unge oplever manglende færdigheder som en barriere for at lave mad.
Unge er imidlertid svære at nå gennem traditionelle indsatser. Derfor arbejder Madkulturen i FoodJam med en tilgang, hvor unge lærer andre unge at lave mad, da erfaringerne netop viser, at unge lærer bedst af jævnaldrende.
Følg med på Madkulturens sociale medier
Følg med på Madkulturens sociale medier, hvor en miniserie vil belyse to unge madambassadørers rejse fra første kursus til det afsluttende madevent. Videoerne vil være online fra i slutningen af efteråret 2019.
Læs mere om FoodJam ”on-the-go” her.