Webinar: Danskernes måltidsvaner

Få de nyeste tal og indsigter om danskernes mad- og måltidsvaner fra denne optagelse fra lanceringen af Madkultur21. Her gennemgår vi hovedresultaterne og debatterer dem med aktører fra forskellige dele af fødevaredanmark.

Indhold

Det fælles måltid er blevet vigtigere for danskerne i kølvandet på coronapandemien. Flere vægter samværet om maden højt, og færre foretrækker at spise alene. Alligevel sidder 1.2 mio. voksne stadig alene ved aftensbordet. De spiser mere usundt, får mere takeaway og er oftere ensomme.

På webinaret tegner vi tendenserne klart op. Du bliver klogere på alt fra de sociale rammer om måltidet til snacking, convenience og kødforbrug. Derefter debatterer vi, hvordan gode måltidsfællesskaber kan understøttes af initiativer fra forskellige brancher.

Se optagelse af webinaret (1t11min)

Webinaret er optaget som en live-stream fra lanceringen af undersøgelsen Madkultur21 i Industriens Hus den 1. december 2021. Madkultur21 kan hentes her.

Deltagere

Velkomst v/

Rasmus Prehn, fødevareminister

Judith Kyst

Moderator

Judith Kyst, direktør i Madkulturen

Panelist

Leif Nielsen, branchedirektør i DI Fødevarer

Panelist

Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa

Panelist

Ghita Parry, formand for Kost- og Ernæringsforbundet

Panelist

Trine Hahnemann, kok og madskribent, Hahnemanns Køkken

hannibal_medarbejder

Oplægsholder

Hannibal Hoff, videnskonsulent i Madkulturen

naja_medarbejder

Oplægsholder

Naja Buono Stamer, Programleder i Madkulturen

Tidligere webinarer

I anledning af Madkulturens 10-års jubilæum i foråret 2021 delte vi vores nyeste viden om danskernes hverdagsmad og madvaner. Se de to webinarer her:

Bæredygtige madvaner – hvordan flytter vi forbrugernes adfærd? 

Fødevareforbruget udgør ca. 20 pct. af den samlede klimabelastning for en dansk forbruger. Men hvad skal der til for at ændre vores madvaner?

Indsigt i forbrugernes måde at lave mad på er afgørende, hvis danskernes madvaner og fødevareforbrug skal ændres. Madkulturens arbejde med adfærdsændringer ift. mad tager udgangspunkt i en inddeling af forbrugerne i forskellige ’madlavningstyper’. De er centrale, hvis man vil arbejde med at omlægge vores fødevareforbrug i en mere bæredygtig retning.

På webinaret bliver du klogere på…

  • De fire madlavningstyper, som forbrugere i Danmark kan inddeles i – og hvordan den madlavningstype, man er, påvirker ens mad- og indkøbsvaner
  • Hvordan efterspørgslen på bæredygtige fødevarer kan styrkes blandt de forskellige madlavningstyper
  • Hvilke barrierer og muligheder der er for at påvirke danskerne til et mere bæredygtigt fødevareforbrug
  • Hvordan forbrugerne kan hjælpes til at justere deres adfærd og træffe mere bæredygtige og klimavenlige valg, når de køber fødevarer

På webinaret får du også præsenteret indsigter fra Madkulturens helt nye undersøgelse, ”Fremtidens bæredygtige oksekødsforbrug”, der lanceres på dagen. Rapporten stiller skarpt på, hvordan de fire madlavningstypers holdning til fødevarer og madlavningsvaner skaber både barrierer og muligheder for et mere for et bæredygtigt forbrug af oksekød.

Hør også et panel af fødevareaktører fra tænketanken Madtanken give deres bud på, hvad der skal til for at rykke danskernes madvaner i en klimavenlig retning. Du kan bl.a. høre indlæg fra kok og madskribent Trine Hahnemann, CSR-chef i Coop Thomas Roland og adm. direktør i Søris Jan Algreen. Webinaret styres af Judith Kyst, direktør i Madkulturen.

Dette webinar er for dig, der… 

  • Er interesseret i, hvordan din virksomhed kan øge omsætningen af bæredygtige og klimavenlige fødevarer
  • Arbejder med bæredygtig omstilling og ønsker at rykke forbrugerne
  • Vil have indblik i danskernes holdninger og handlinger til madlavning og bæredygtige og klimavenlige fødevarer

Se webinaret

Webinaret blev afholdt den 9. juni 2021.

Deltagere

Judith Kyst

Moderator

Judith Kyst, Direktør i Madkulturen

Judith er direktør for Madkulturen og har i ti år stået i front for organisationen der arbejder for at skabe bedre mad til alle.

hannibal_medarbejder

Oplægsholder

Hannibal Hoff, Videnskonsulent i Madkulturen

Hannibal bidrager med viden og analyser i Madkulturens projekter, og har været ansvarlig for rapporten ‘Fremtidens bæredygtige oksekødsforbrug’.

naja_medarbejder

Oplægsholder

Naja Buono Stamer, Programleder i Madkulturen

Naja har stor viden om de danske forbrugere og er ansvarlig for Madkulturens samarbejder med kommercielle partnere.

Panelist

Thomas Roland, CSR-Chef i Coop

Thomas har siden 2013 været CSR chef i Coop, hvor han bl.a. har stået i spidsen for udviklingen af Coops klimaberegner.

Panelist

Trine Hahnemann, Kok og madskribent, Hahnemanns Køkken

Trine er direktør og ejer af Hahnemanns Køkken. Herudover har hun udgivet mere end ti kogebøger.

Panelist

Jan Algreen, Adm. direktør i Søris

Jan er administrerende direktør for Søris, der er en familievirksomhed, som igennem næsten 30 år har dyrket økologiske grøntsager på gården i Nordsjælland.

Ungdomsliv og madspild

7 ud af 10 unge i alderen 18-24 år bekymrer sig om klimaet. En større andel af unge handler på den bekymring, fx ved at spise mindre kød, end den øvrige befolkning. Alligevel har de unge danmarksrekord i madspild. Hvorfor? Og hvad kan der gøres?

På webinaret præsenteres indsigter fra en helt ny undersøgelse af unges madvaner, der udgives på dagen. Undersøgelsen ser på, hvorfor mælken ofte ender i vasken i stedet for over havregrynene 

På webinaret stiller Madkulturen skarpt på: 

  • Hvad skaber madspild hos de unge – og hvilken betydning har de unges madvaner, madkompetencer og hverdagsliv? 
  • Hvad vægter unge, når de køber ind – og hvilken roller spiller budget, fornuft og lyst for unges madspild? 
  • Hvordan kan man arbejde med adfærd og unges hverdagsliv, hvis det skal lykkes at mindske unges madspild?  

Du får en præsentation af rapportens centrale pointer og hører en af de unge, der har deltaget i undersøgelsen, give sit perspektiv på madvaner og ungdomslivHør også om Madkulturens madspildsprojekt, hvor unge underviser unge i, hvordan de kan undgå madspild. Og så fortælles der om, hvilken rolle detailhandlen kan spille, når det kommer til undgå madspild. 

Undersøgelsen og projektet er støttet af Salling Fondene.

Dette webinar er for dig, der… 

  • Arbejder med fødevarer, bæredygtighed og/eller madspild 
  • Ønsker at blive klogere på den unge målgruppe, deres indkøbs- og madvaner samt madspild 
  • Søger inspiration til, hvordan man som organisation, virksomhed, fond eller rådgiver kan udvikle løsninger til at hjælpe unge med at mindske madspild 

Se webinaret

Webinaret blev afholdt d. 25. maj 2021.

Deltagere

Judith Kyst

Moderator

Judith Kyst, Direktør i Madkulturen

Judith er direktør for Madkulturen og har i ti år stået i front for organisationen der arbejder for at skabe bedre mad til alle.

Oplægsholder

Rasmus Dalsgaard, Programleder i Madkulturen

Rasmus er ansvarlig for Madkulturens arbejde med bæredygtighed og undervisning, herunder projektet Madglæde – Mindre madspild blandt unge.

Oplægsholder

Ann Brandt, Senior Project Manager, Public Affairs, CSR, Salling Group

Ann Brandt har været syv år i Salling Group, hvor hun arbejder med kommunikation og CSR, bl.a. indenfor madspildsdagsordenen.

Oplægsholder

Rikke Kvist Wulff, Videnskonsulent i Madkulturen

Rikke bidrager med viden og analyser i Madkulturens projekter og er ansvarlig for undersøgelsen ‘Unges indkøbs -og madvaner’.

Oplægsholder

Anja Philip, Formand i Forbrugerrådet Tænk 

Anja har siden 2012, som formand for Forbrugerrådet Tænk, stået i spidsen for at sikre forbrugernes rettigheder og vilkår.