Trods gode salgsargumenter som alsidighed, vitaminindhold og klimavenlighed, er det kun gået nedad for danskernes kartoffelindtag siden 1950’erne. Nye tal viser, at unge i alderen 18-25 år den gruppe, som spiser allerfærrest kartofler. Det skal Madkulturens nye kampagne rette op på.
Kartoffelkærlighed på de unges præmisser
På instagram har Madkulturen derfor netop skudt kampagneprofilen @Kartoffelkaerlighed i luften. Med udgangspunkt i de unges medie- og madvaner og et glimt i øjet skal kampagnen den kommende måned aktualisere brugen af kartofler i de unges travle og internationalt orienterede madkultur.
Det gøres dels ved at aflive forskellige sejlivede myter om kartofler, og dels ved at inspirere målgruppen til sæsonaktuelle råvarekombinationer og nye retter med kartofler. Samtidig opfordres brugerne til selv at dele deres mad med kartofler under hashtagget #Kartoffelkærlighed.
Afsæt i konkret viden om de unge
Kampagnen er udviklet som sidste del af projektet ”Fremtidens kartofler til fremtidens forbrugere,” der også indeholder af en større undersøgelse af de unges madvaner og holdninger til kartofler, to fokusgruppeinterviews samt en udviklingsworkshop, hvor de unge selv blev sendt i køkkenet for at få fingrene i kartoflerne.
Samlet set har det ført til et indsigtsstudie om danske unge og deres forhold til kartofler med fokus på kartoflens barrierer og muligheder i de unges madlavning.
Læs mere om kartoffel-projektet
Projektet er gennemført i samarbejde med projektpartnerne Danespo og Føtex og er støttet af Kartoffelafgiftsfonden